Logo Polskiego Towrzystwa Nauk o Bezpieczeństwie


STATUT

POLSKIEGO TOWARZYSTWA NAUK O BEZPIECZEŃSTWIE

(ze zmianami przyjętymi na Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Członków w dniu 25 września 2017 r. )

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

  • § 1

Stowarzyszenie o nazwie: Polskie Towarzystwo Nauk o Bezpieczeństwie zwane dalej "Towarzystwem" działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu. Towarzystwo może używać skrótu PTNB.

  • § 2

Towarzystwo jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

  • § 3

Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych jest miasto Siedlce. 

 

  • § 4

Towarzystwo posiada osobowość prawną.

  • § 5
  1. 1. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

      Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

  1. 2. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach.

      Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w przedmiocie określonym uchwałami Zarządu  Głównego.

Dochód z dzia­łalności gospodarczej Towarzystwa służy realizacji celów statutowych i nie może być    przeznaczony do podziału między jego członków.

 

  • § 6

Towarzystwo może powoływać jednostki terenowe – oddziały, obejmujące zasięgiem działania jedno lub kilka miast, powiatów, gmin lub województw.  

Terenowa jednostka organizacyjna Towarzystwa może posiadać osobowość prawną.

  • §7
  1. 1. Towarzystwo używa pieczęci podłużnej o nazwie: Polskie Towarzystwo Nauk o Bezpieczeństwie - Zarząd Główny.
  2. 2. Towarzystwo może używać odznak, logo, legitymacji członkowskich i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczególnych.
  • §8

Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organi­zacji o tym samym lub podobnym profilu działania.


Rozdział II

 

Cele i sposoby działania

 

  • § 9

Celem Towarzystwa jest w  szczególności:

  1. popieranie rozwoju nauk o bezpieczeństwie,
  2. krzewienie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa wśród społeczeństwa,
  3. szerzenie umiejętności z dziedziny bezpieczeństwa w społeczeństwie,
  4. rozwój kompetencji z obszaru bezpieczeństwa wśród obywateli.
  • § 10

Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:

  1. prowadzenie wykładów naukowych i popularno naukowych,
  2. prowadzenie szkoleń, warsztatów i kursów,
  3. odbywanie zebrań naukowo-dyskusyjnych,
  4. organizowanie zjazdów naukowych,
  5. prowadzenie bibliotek publikacji pomocnych w studiowaniu i uprawianiu nauk o bezpieczeństwie,
  6. działalność wydawniczą,
  7. organizowanie i sprawowanie merytorycznej opieki nad konkursami i innymi zawodami (turniejami) z zakresu wiedzy oraz umiejętności z obszaru bezpieczeństwa, 
  8. przyznawanie medali, nagród i innych wyróżnień w dziedzinie nauk o bezpieczeństwie i jej zastosowań,
  9. współpracę z Kołami Naukowymi studentów - w zakresie działalności statutowej Towarzystwa,
  10. reprezentowanie potrzeb nauk o bezpieczeństwie i profesji z obszaru bezpieczeństwa wobec władz i społeczeństwa,
  11. udzielanie informacji z zakresu nauk o bezpieczeństwie – władzom państwowym i organizacjom społecznym,
  12. udział w pracach instytucji międzynarodowych, służących uprawianiu i krzewieniu nauk o bezpieczeństwie lub podejmujących problematykę bezpieczeństwa.

Rozdział III

 

Członkowie, ich prawa i obowiązki

 

  • § 11
  1. 1. Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
  2. 2. Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Towarzystwa.
  • § 12

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

  1. członków założycieli
  2. członków zwyczajnych,
  3. członków wspierających,
  4. członków honorowych.
  • §13

 

  1. 1. Członkami założycielami są pełnoletnie osoby fizyczne wpisane na listę założycieli Towarzystwa.
  2. 2. W momencie rejestracji Towarzystwa członkowie założyciele stają się automatycznie jego pierwszymi członkami zwyczajnymi.
  • §14

Członkiem zwyczajnym może być każda pełnoletnia osoba fizyczna, która:

  1. złoży deklarację członkowską na piśmie,
  2. przedstawi pozytywną opinię dwóch członków Towarzystwa,
  3. ma wyższe wykształcenie z obszaru bezpieczeństwa lub studiuje na kierunku (specjalności) o takim profilu i nabyła wiedzę, umiejętności oraz kompetencje w stopniu uznanym przez Zarząd Główny Towarzystwa za odpowiedni; ewentualnie posiada wykształcenie wyższe z innego zakresu niż bezpieczeństwo, lecz nabyła wiedzę, umiejętności i kompetencje wskutek wykonywanej pracy czy innej działalności związanej z bezpieczeństwem, które Zarząd Główny Towarzystwa uzna za wystarczające.
  • § 15
  1. 1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych lub osoba prawna zainteresowana statutową działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finan­sową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
  2. 2. Członek wspierający obowiązany jest do opłacania składek członkowskich.
  • § 16
  1. 1. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały właściwy terenowy Zarząd Oddziału, na podstawie pisemnej deklaracji.
  2. 2. W przypadku braku właściwego terenowego oddziału oraz niemożności przystąpienia do innego oddziału, członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Główny, na podstawie pisemnej deklaracji.
  • §17

Członkiem honorowym może być osoba, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa.

 

  • § 18

Członkowie zwyczajni, honorowi i wspierający należą organizacyjnie do właściwego terenowego oddziału ze względu na miejsce zamieszkania lub miejsce pracy. Członkowie mieszkający i pracujący poza terenem istniejących oddziałów wskazują oddział, do którego chcą należeć. W przypadku braku właściwego terenowego oddziału oraz niemożności przystąpienia do innego oddziału członek organizacyjnie podlega bezpośrednio Zarządowi Głównemu do czasu powstania odpowiedniego oddziału.

  • § 19

Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków, na wniosek Zarządu Głównego.

 

  • § 20

Członek zwyczajny ma prawo:

  1. 1. wybierać i być wybranym do władz Towarzystwa,
  2. 2. uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach, itp. organizowanych przez władze Towarzystwa,
  3. 3. korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Towarzystwa,
  4. 4. noszenia odznaki organizacyjnej,
  5. 5. zaskarżenia uchwał lub orzeczeń władz Towarzystwa w sprawach członkowskich.
  • § 21

       Członek zwyczajny obowiązany jest do:

  1. 1. aktywnego uczestniczenia w pracach Towarzystwa oraz propagowania jego celów i programu,
  2. 2. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
  3. 3. regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Towarzystwie.
  • § 22
  1. 1. Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborcze­go, posiada prawa określone w § 20.
  2. 2. Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania uchwał i regulaminów władz Towarzystwa.
  • § 23
  1. 1. Członkostwo Towarzystwa ustaje na skutek:
  1. dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi Oddziału lub w przypadku jego braku Zarządowi Głównemu,
  2. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierające­go, będącego osobą prawną,
  3. skreślenia z listy członków z powodu zalegania, w okresie dłuższym niż rok, z opłatą składek członkowskich lub innych świadczeń,
  4. wykluczenia z Towarzystwa na skutek prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego, w przypadku naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania uchwał i regulaminów lub działania na szkodę Towarzystwa,
  5. wykluczenia orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego, na skutek pozbawienia członka praw publicznych prawo­mocnym wyrokiem sądu powszechnego,
  6. pozbawienia godności członka honorowego, w wyniku uchwały władzy, któ­ra tą godność nadała.

  1. 2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 3 Zarząd Oddziału, a w przypad­kach określonych w ust. 1 pkt 4 i 5 Sąd Koleżeński zobowiązani są zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczynę skreśle­nia lub wykluczenia, wskazując jednocześnie władzę uprawnioną do rozpatrze­nia odwołania oraz termin złożenia odwołania. Uchwały oraz orzeczenia w wy­żej określonych sprawach mogą być zaskarżone w terminie 14 dni, od daty ich doręczenia.
  2. 3. Ponowne przyjęcie do Towarzystwa osób, które utraciły członkostwo zwyczajne lub wspierające na podstawie ust. 1 pkt 3 następuje na podstawie uchwały Zarządu Oddziału.

Rozdział IV

 Struktura organizacyjna władz

 

  • §24
  1. 1. Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
  1. Walne Zebranie Członków,
  2. Zarząd Główny,
  3. Główna Komisja Rewizyjna,
  4. Sąd Koleżeński.
  1. 2. W przypadku, gdy liczba członków Towarzystwa przekroczy 300 osób, Walne Zebranie Członków zostaje zastąpione Zebraniem Delegatów wybranych w proporcji jeden delegat na każdą rozpoczętą dziesiątkę członków zwyczajnych zrzeszonych w jednostce terenowej Towarzystwa. Mandat delegata trwa do czasu nowych wyborów.
  2. 3. Szczegółowy tryb i zasady wyboru delegatów określi regulamin uchwalo­ny przez Zarząd Główny.
  3. 4. Jednostkami terenowymi Towarzystwa są oddziały. Do powołania od­działu przez Zarząd Główny wymagany jest wniosek co najmniej 15 osób de­klarujących przystąpienie do Towarzystwa lub będących już jego członkami zwyczajnymi. Tworząc oddział, Zarząd Główny okreś1a jego zasięg terytorialny oraz siedzibę. Oddziały używają pieczęci podłużnej o treści - Polskie Towarzystwo Nauk o Bezpieczeństwie - Zarząd Oddziału ... .
  4. 5. Władzami oddziału są:
  1. Walne Zebranie Członków Oddziału,
  2. Zarząd Oddziału,
  3. Komisja Rewizyjna Oddziału.
  • § 25
  1. 1. Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecno­ści co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów z grona członków zwyczajnych. Kandydatów do władz Towarzystwa mogą zgłaszać wszystkie osoby uprawnione do głosowania, po uprzednim uzyskaniu zgody danego kandydata.
  2. 2. Członkowie wybrani do władz Towarzystwa mogą tę samą funkcję peł­nić nie dłużej niż przez 4 kadencje.
  3. 3. Uchwały władz Towarzystwa, o ile statut nie stanowi inaczej, podej­mowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
  4. 4. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Towarzystwa w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz uzupełniany jest spo­śród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.

 

Walne Zebranie Członków

 

  • § 26
  1. 1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
  2. 2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
  1. z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni (delegaci) oraz członkowie honorowi,
  2. z głosem doradczym - członkowie wspierający (członkowie władz naczel­nych, jeżeli nie są delegatami),   zaproszeni goście.
  1. 3. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków, Za­rząd Główny powiadamia członków (delegatów) co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
  • § 27
  1. 1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. 2. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regula­minu obrad.
  3. 3. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, dwaj sekretarze.
  4. 4. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Wa1nego Zebrania Członków.

 

 

  • § 28
  1. 1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny:
  1. z własnej inicjatywy,
  2. na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej,
  3. na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 ogólnej liczby zarządów oddziałów lub 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych.
  1. 2. Zarząd Główny jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 2 miesięcy, od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonego w ust. l. pkt 2 i 3.
  2. 3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad spra­wami, dla których zostało zwołane.
  • § 29

Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają przy obecności:

  1.     w pierwszym terminie - co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków,
  2.     w drugim terminie - wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później niż pierwszy termin - bez względu na liczbę osób uprawnionych do głoso­wania.
  • § 30
  1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
  2.     uchwalanie statutu i jego zmian,
  3.     uchwalanie głównych kierunków działania Towarzystwa,
  4.     uchwalanie regulaminów nie zastrzeżonych do właściwości innych władz Towarzystwa,
  5.     wybór i odwoływanie Prezesa oraz członków władz naczelnych,
  6.     określanie wysokości opłaty wpisowej i składek członkowskich,
  7.     uchwalanie zasad zatrudniania i wynagradzania pracowników,
  8.     rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego,
  9.     rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz podejmowanie uchwał w przedmiocie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium ustępującym władzom, na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
  10.     nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego Towarzystwa, na wniosek Zarządu Głównego,
  11. podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
  12. wykonywanie innych czynności i zadań nie określonych statutem do wła­ściwości innych władz Towarzystwa.

 

 

Zarząd Główny

 

  • § 31

Zarząd Główny, będący najwyższą władzą Towarzystwa w okresie mię­dzy Walnymi Zebraniami Członków, kieruje całokształtem działalności Towarzystwa, a za swoją pracę i działania odpowiada przed Walnym Zebraniem Członków.

  • §32
  1. 1. W skład Zarządu Głównego wchodzi Prezes oraz 6 członków. Na swym pierwszym posiedzeniu Zarząd Główny wybiera ze swego grona 2 wiceprezesów, sekretarza generalnego i skarbnika.
  2. 2. Zasady i tryb działania Zarządu Głównego ustala regu­lamin uchwalony przez Zarząd Główny.
  3. 3. Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeb, nie rza­dziej jednak niż 2 razy w roku.
  4. 4. W razie długotrwałej niemożności pełnienia obowiązków przez Prezesa, funkcję tę obejmuje na ten okres wiceprezes wyznaczony przez Zarząd Główny.
  • § 33
  1. 1. Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
  1. zwoływanie Walnego Zebrania Członków (delegatów),
  2. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
  3. określanie szczegółowych kierunków działania Towarzystwa,
  4. uchwalanie okresowych programów pracy Towarzystwa oraz zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności,
  5. uchwalanie budżetu Towarzystwa i zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych,
  6. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
  7. powoływanie i rozwiązywanie jednostek terenowych - oddziałów, określanie zasięgu ich działania oraz siedziby,
  8. koordynowanie działalności jednostek terenowych,
  9. zawieszanie w czynnościach zarządów oddziałów, jeżeli ich działalność jest niezgodna z przepisami prawa, postanowieniami statutu lub uchwałami władz Towarzystwa,
  10. zawieszanie uchwał zarządów oddziałów, w razie ich sprzeczności z przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami władz nadrzędnych,
  11. zarządzenie majątkiem Towarzystwa,
  12. przygotowanie projektów planów działania i preliminarzy budżetowych Towarzystwa,
  13. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego i ruchomego Towarzystwa,
  14. uchwalanie regulaminów określonych przepisami szczegółowymi statutu, w tym ramowych regulaminów zarządów oddziałów,
  15. powoływanie zespołów (komisji) o charakterze doraźnym i opiniodawczym,
  16. powoływanie i rozwiązywanie sekcji specjalistycznych – naukowych oraz nadzorowanie ich działalności,
  17. podejmowanie uchwał o przynależności Towarzystwa do krajowych i międzynarodowych organizacji oraz delegowanie przedstawicieli Towarzystwa do tych organizacji i na imprezy zagraniczne,
  18. zawieranie porozumień o współpracy z organami administracji i władzami naczelnymi innych organizacji,
  19. organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej oraz określenie jej przedmiotu,
  20. zgłaszanie wniosków o nadanie przez Walne Zebranie Członków godności członka honorowego Towarzystwa,
  21. rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządów oddziałów w sprawach określonych w § 23 ust. 1 pkt 3 oraz w sprawach odmowy przyjęcia w poczet członków (zwyczajnych, wspierających),
  22. występowanie z wnioskami do Sądu Koleżeńskiego o wykluczenie członka zwyczajnego, pełniącego funkcję we władzach Towarzystwa,
  23. składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań ze swojej działalności,
  24. przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających w przypadku określonym w § 16 ust 2 oraz ich skreślanie z powodu naruszenia zasad określonych w § 21 pkt 3, § 22 ust. 2 i § 23 ust. 1 pkt 3 statutu,
  1. 2. W razie zawieszenia Zarządu Oddziału (ust. 1 pkt 8), Zarząd Główny powołuje zarząd tymczasowy, który pełni swoje funkcje do czasu wyboru nowe­go Zarządu Oddziału przez Walne Zebranie Członków Oddziału.
  2. 3. Uchwały w sprawach określonych w ust. 1 pkt 7 i 9 wymagają kwa­lifikowanej większości 2/3 głosów.
  3. 4. Od uchwał Zarządu Głównego w sprawach określonych w ust. 1 pkt 7, 9,10 i 14 przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania Członków, w ter­minie 30 dni od daty otrzymania uchwały Zarządu Głównego – za jego pośred­nictwem.

Odwołanie rozpatrywane jest na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.

  • § 34

Do rozpracowania poszczególnych problemów ekonomicznych lub ekonomi­czno-organizacyjnych i przedłożenia wniosków Zarząd Główny może powoływać zespoły pomocnicze – komisje problemowe, określając ich skład, zadania oraz termin zakończenia prac.

  • § 35

 

  1. 1. Przy Zarządzie Głównym mogą działać sekcje specjalistyczne - naukowe, których regulaminy i zakres działania zatwierdza Zarząd: ich władze podlegają bezpośrednio Zarządowi Głównemu. Sekcje specjalistyczne - naukowe zajmują się realizowaniem statutowych celów Towarzystwa w kontekście wyodrębnionej problematyki z zakresu nauk o bezpieczeństwie, poszczególnych dyscyplin, dziedzin i działów składających się na nauki o bezpieczeństwie, sposobów popularyzowania nauk o bezpieczeństwie oraz z wyspecjalizowanych zagadnień z obszaru bezpieczeństwa.
  2. 2. Członkowie Towarzystwa mogą brać udział w pracach dowolnej liczby sekcji specjalistycznych – naukowych. Na pisemny wniosek co najmniej 15 członków zwyczajnych Zarząd Główny powołuje sekcję specjalistyczną – naukową.
  3. 3. Sekcja specjalistyczna - naukowa na ogólnym zebraniu członków sekcji dokonuje co 4 lata wyboru zarządu sekcji w składzie przewodniczącego i co najmniej dwóch członków. Jeżeli Zarząd Główny nie postanowi inaczej, to kadencja władz sekcji rozpoczyna się i kończy w tym samym terminie co kadencja władz Towarzystwa.
  4. 4. W przypadku zmniejszenia się liczby członków sekcji specjalistycznej - naukowej poniżej 15 lub nieprzejawiania działalności przez okres co najmniej dwóch lat, Zarząd Główny może podjąć uchwałę o rozwiązaniu sekcji. Sekcja może być również rozwiązana na pisemny wniosek zarządu sekcji.
  • § 36

W okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego, prezes Zarządu Głównego kieruje pracami Towarzystwa we współpracy z sekretarzem generalnym, zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd Główny.

Główna Komisja Rewizyjna

 

  • § 37

Główna Komisja Rewizyjna jest władzą Towarzystwa powołaną do spra­wowania kontroli nad jego działalnością.

  • § 38

Główna Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków, którzy na pierw­szym posiedzeniu wybierają ze swego grona przewodniczącego. Mogą również wybrać zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza.

  • § 39
  1. 1. Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
  1. kontrolowanie, co najmniej raz w roku, całokształtu działa1ności Towarzystwa, z wyjątkiem Sądu Koleżeńskiego,
  2. kontrola działalności Zarządu Głównego pod względem celowości, prawidłowości i zgodności z przepisami prawa, postanowieniami statutu i uchwał władz nadrzędnych,
  3. nadzorowanie komisji rewizyjnych niższego szczebla,
  4. zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Za­rząd Główny, w terminie lub trybie ustalonym w statucie,
  5. prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu Głównego, celem omówienia uwag, wniosków i zaleceń wynikających z kontroli wewnętrznej i zewnętrz­nej. Posiedzenie Zarządu Głównego w takim przypadku winno się odbyć nie później niż w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku (żądania),
  6. uchwalenie własnego regulaminu działania oraz wzorcowego regulaminu komisji rewizyjnych oddziałów,
  7. składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań z własnej działalności oraz wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium władzom naczelnym Towarzystwa.
  1. 2. Główna Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień do­tyczących kontrolowanych spraw.
  • § 40
  1. 1. Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu Głównego.
  2. 2. Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.

Sąd Koleżeński

 

  • § 41
  1. 1. Sąd Koleżeński jest władzą Towarzystwa powołaną do:
  1. rozpatrywania i rozstrzygania spraw związanych z naruszeniem przez członków, postanowień statutu, uchwał władz lub działaniem na szkodę Towarzystwa,
  2. rozstrzygania spraw i zatargów wynikłych między członkami Towarzystwa,
  3. rozpatrywania spraw w odniesieniu do osób pełniących funkcje we władzach Towarzystwa,
  4. uchwalania regulaminu określającego tryb i zasady działania sądu w Towarzystwie,
  5. orzekania w kwestiach zgodności ze statutem wewnętrznych przepisów i decyzji władz Towarzystwa.
  1. 2. Sąd Koleżeński w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 5 orzeka na wniosek:
  1. Zarządu Głównego lub Zarządu Oddziału,
  2. Głównej Komisji Rewizyjnej lub Komisji Rewizyjnej Oddziału,
  3. co najmniej 3 członków,
  4. zainteresowanego członka - w sprawach osobistych.
      • § 42
      1. 1. Sąd Koleżeński składa się z 9 członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona: przewodniczącego, 2 zastępców prze­wodniczącego i sekretarza.
      2. 2. Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić funkcji w in­nych władzach Towarzystwa.
      • § 43
      1. 1. Sąd Koleżeński jest dwuinstancyjny.
      2. 2. Sąd Koleżeński, jako pierwsza instancja w sprawach określonych w § 41 pkt 1, 2 i 3 orzeka w składzie trzyosobowym. Zespołem rozpatrującym spra­wy kieruje przewodniczący sądu lub któryś z jego zastępców.
      3. 3. Postępowanie przed Sądem Koleżeńskim toczy się na zasa­dzie równości stron, z zapewnieniem stronom prawa do obrony, a także odwo­łania się do sądu wyższej instancji lub Walnego Zebrania Członków.
      4. 4. Odwołania od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierw­szej instancji, rozpoznaje Sąd Koleżeński w drugiej instancji w pięcioosobowym, zmie­nionym składzie.
      5. 5. Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego wydane w wyniku rozpoznania odwołania są ostateczne.
      6. 6. Członek Towarzystwa nie może być ukarany po upływie roku od dopu­szczenia się przez niego naruszenia statutu lub uchwał władz Towarzystwa.
      7. 7. Przewodniczący Sądu Koleżeńskiego ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej – z głosem doradczym.
      8. 8. Sąd Koleżeński składa sprawozdanie ze swej działalności Wal­nemu Zebraniu Członków.

       

      • § 44

      Sąd Koleżeński może wymierzać następujące kary:

      1.     upomnienia,
      2.     nagany,
      3.     zawieszenia w prawach członka na okres od 6 do 12 miesięcy,
      4.     wykluczenia ze Towarzystwa.

       

      Rozdział V

      Jednostki terenowe Towarzystwa - oddziały i ich władze

       

      • § 45
      1. 1. Dla sprawnej realizacji zadań wynikających ze statutu Zarząd Główny powołuje oddziały, wg zasad określonych w § 6 i § 24 ust. 4 statutu.
      2. 2. Rozwiązanie oddziału następuje na podstawie uchwały Zarządu Głównego w przypadku:
      1. zaprzestania faktycznej działalności przez Oddział lub zmniejszenia stanu liczebnego członków poniżej liczby wymaganej dla jego powołania przez okres dłuższy niż jeden rok,
      2. złożenia przez zarząd Oddziału wniosku o rozwiązanie Oddziału.
      1. 3. W sprawach nieuregulowanych do oddziału stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące stowarzyszenia głównego.

      • § 46
      1. 1. Władzami Oddziału są władze określone w § 24 ust. 5
      2. 2. Postanowienia § 25 stosuje się odpowiednio.

      Walne Zebranie Członków Oddziału

       

      • § 47
      1. 1. Walne Zebranie Członków Oddziału jest najwyższą władzą oddziału.
      2. 2. Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
      • § 48

      Do Walnego Zebrania Członków Oddziału na1eży:

      1.     uchwalanie programów działania oddziałów,
      2.     wybór i odwoływanie prezesa oraz członków władz oddziału,
      3.     wybór i odwoływanie delegatów i ich zastępców na Walne Zebranie Członków Towarzystwa,
      4.     rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz oddziału oraz udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium ustępującym władzom.
      • § 49

      W Walnym Zebraniu Członków Oddziału biorą udział:

      1.     z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
      2.     z głosem doradczym – przedstawiciele członków wspierających z terenu działania oddziału, członkowie władz naczelnych Towarzystwa, członkowie honorowi oraz zaproszeni goście.

       

      • § 50
      1. 1. Walne Zebranie Członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału, powiadamiając członków o jego miejscu, proponowanym porządku obrad i terminie na co najmniej 14 dni przed wyznaczonym terminem.
      2. 2. Postanowienia § 27 ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
      • § 51
      1. 1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwołuje Zarząd Od­działu:
      1. z własnej inicjatywy,
      2. na żądanie Zarządu Głównego,
      3. na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub Komisji Rewizyjnej Oddziału,
      4. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 uprawnionych do głosowania człon­ków zwyczajnych oddziału.
      1. 2. Zarząd Oddziału jest obowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału w ciągu 2 tygodni od daty złożenia wniosku lub żąda­nia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 4.
      2. 3. W przypadku nie zwołania przez Zarząd Oddziału Walnego Zebrania Członków Oddziału, w terminie lub trybie określonym w statucie, uprawnioną władzą do jego zwołania jest Komisja Rewizyjna Oddziału.
      3. 4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
      4. 5. Postanowienia § 29 stosuje się odpowiednio.

      Zarząd Oddziału

       

      • § 52

      Zarząd Oddziału kieruje działalnością Towarzystwa na terenie swego działania, zgodnie z uchwałami władz nadrzędnych.

      • § 53
      1. 1. Zarząd Oddziału składa się z prezesa oraz 4 członków. Na swym pierw­szym posiedzeniu Zarząd Oddziału wybiera ze swego grona: wiceprezesa, sekretarza oraz skarbnika.
      2. 2. Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeby, nie rza­dziej jednak niż 2 razy na kwartał.
      3. 3. Do zbadania spraw i problemów organizacyjnych, ekonomicznych oraz opracowania wniosków, Zarząd Oddziału może powoływać zespoły pomocnicze, określając ich skład oraz zadania.
      4. 4. Posiedzenia Zarządu Oddziału zwołuje prezes Zarządu Oddziału z włas­nej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Zarządu Oddziału, w terminie 14 dni od zgłoszenia wniosku.
      5. 5. W razie długotrwałej niemożliwości pełnienia swej funkcji przez prezesa Zarządu Oddziału, funkcję tę obejmuje na ten okres wiceprezes wyznaczony przez Zarząd Oddziału.
      • § 54

      Do zakresu działania Zarządu Oddziału należy:

      1.     wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków Towarzystwa, Zarządu Głównego oraz Walnego Zebrania Członków Oddziału,
      2.     określanie szczegółowych kierunków działania Oddziału,
      3.     uchwalanie budżetu Oddziału i zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
      4.     reprezentowanie Oddziału na zewnątrz,
      5.     zarządzanie majątkiem Towarzystwa w ramach posiadanych pełnomocnictw,
      6.     organizowanie działalności gospodarczej oraz nadzór i kontrola nad tą działalnością,
      7.     zaciąganie zobowiązań finansowych wyłącznie w ramach posiadanych pełnomocnictw Zarządu Głównego.
      8.     przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających oraz ich skreślanie z powodu naruszenia zasad określonych w § 21 pkt 3, § 22 ust. 2 i § 23 ust. 1 pkt 3 statutu,
      9.     uchwalanie wniosków o rozwiązanie Oddziału,
      10. współdziałanie z pokrewnymi Towarzystwami działającymi na terenie działania Oddziału,
      11. zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków Od­działu,
      12. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Oddziału.
      • § 55

      Szczegółowy tryb i zasady działania zarządów oddziałów określa regulamin uchwalony przez te zarządy, na podstawie regulaminu wzorcowego uchwalonego przez Zarząd Główny.

       

       

       

      Komisja Rewizyjna Oddziału

      • § 56

      Komisja Rewizyjna Oddziału jest władzą powołaną do sprawowania kontroli działalności Zarządu Oddziału.

      • § 57

      Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 do 5 członków, którzy na swym pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona przewodniczącego. Mogą również wybrać zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza.

       

      • § 58

      Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:

      1.     kontrola działalności Zarządu Oddziału pod względem celowości, prawidłowości i zgodności z przepisami prawa, postanowieniami statutu i uchwał władz nadrzędnych,
      2.     współpraca z Główną Komisją Rewizyjną,
      3.     przedstawianie Zarządowi Oddziału uwag, wniosków i zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej,
      4.     zgłaszanie Zarządowi Głównemu umotywowanych wniosków o uchylenie uchwał Zarządu Oddziału sprzecznych z postanowieniami prawa, statutu lub uchwałami władz nadrzędnych,
      5.     przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków Oddziału sprawozdań ze swojej działalności oraz przedkładanie wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Oddziału.
      • § 59

      Komisja Rewizyjna Oddziału jest zobowiązana przeprowadzić kontrolę działalności Zarządu Oddziału co najmniej jeden raz w roku.

      • § 60

      Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mają prawo udziału z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Oddziału.

      • § 61

      Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.

      • § 62

      Szczegółowy tryb i zasady działania komisji rewizyjnych oddziałów określa regulamin uchwalony przez te komisje, na podstawie wzorcowego regulaminu uchwalonego przez Główną Komisję Rewizyjną.

      Rozdział VI

      Majątek i fundusze

       

      • § 63

      Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

      1. 1. Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
      1. opłaty wpisowe i składki członkowskie,
      2. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Towarzystwa,
      3. dotacje,
      4. darowizny, zapisy i spadki,
      5. wpływy z działalności statutowej,
      6. dochody z ofiarności publicznej,
      7. dochody z działalności gospodarczej.
      1. 2. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być prze­chowywane wyłącznie na koncie Towarzystwa. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.
      2. 3. Składki członkowskie powinny być wpłacone do końca I kwartału każde­go roku. 30% kwoty pochodzącej ze składek członkowskich Zarząd Oddziału odprowadza w wyżej określonym terminie na konto Zarządu Głównego. Opłata wpisowa dla wstępujących członków przekazywana jest w całości na konto Zarządu Głównego.
      3. 4. Nowo przyjęci członkowie Towarzystwa wpłacają opłatę wpisową oraz składki członkowskie w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia o przyjęciu na członka.
      4. 5. Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
      • § 64
      1. 1. Dla ważności czynności prawnych i dokumentów dotyczących praw i obowiązków majątkowych oraz zobowiązań finansowych Towarzystwa wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu Głównego, w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów i skarbnika.
      2. 2. Dla ważności czynności prawnych i dokumentów w innych sprawach niż określone w punkcie 1 wymagany jest podpis prezesa lub jednego z wiceprezesów albo osoby specjalnie upoważnionej przez Zarząd Główny do reprezentowania Towarzystwa w określonej sprawie.

       

      • § 65
      1. 1. Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych oraz zobowiązań finansowych oddziału wymagane są podpisy trzech członków Zarządu Oddziału, w tym prezesa lub wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
      2. 2. Dla ważności innych pism i dokumentów oddziału wymagane są podpisy trzech członków Zarządu Oddziału, w tym prezesa lub wiceprezesa, sekretarza i dowolnego członka Zarządu Oddziału.

       

      Rozdział VII

      Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa

       

      • § 66
      1. 1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej wię­kszości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
      2. 2. Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz rozwiązanie Towarzystwa mo­gą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do za­wiadomienia określonego w § 26 ust. 3 należy załączyć projekty stosownych uchwał.
      3. 3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia ma­jątku Towarzystwa.
      4. 4. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Towarzystwa, nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwiet­nia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104, z późniejszymi zmianami).

      Rozdział VIII

      Postanowienia końcowe

       

      • § 67

      Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosow­nego postanowienia sądu rejestrowego.